wegguy.cz

Den 12., st 27.6.2007: Cesta z Loiry (přeskočit kecy)

V 9:30 vyjíždíme z kempu. Původně jsme chtěli ještě stihnout nějaký kratší výlet na kole, ale pak jsme spočítali, že když chceme stihnout ještě dalších šest zámků, tak to máme domů do St-Brieuc přes ně 530km, což bude s těmi šesti zámky dost těžké stihnout do půlnoci i bez cyklovýletu.

Znovu objíždíme Chinon. Tohle byla asi opravdu spíš pevnost než zámek. A dole pod ním mají vystavený trebuchet.

První z těch zámků je Chenonceau, zámek na vodě. Doslova. Zjednodušeně si to můžete představit jako zámek postavený na mostě. Východy má na obou březích řeky Cher. Tady praktikují v tomto kraji oblíbenou fintu "bez vstupenky ho ani neuvidíte a vstupenky prodáváme jenom zahrady + zámek, takže jsou pochopitelně dražší, než kdyby byly jen do zahrad". V Chenonceau konkrétně 9,50 euro. Tady nám to ale až tak moc nevadí, protože zámek mají celkem hezky vybavený, včetně vybavení rozsáhlé kuchyně. A nahoře byla nějaká výstava. A taky zrovna venku pršelo.

V Chissey jedeme kolem pěkného zámku u silnice, tenhle se aspoň neschovává za zeď. V Montrichard jsou zbytky jakéhosi hradu (těch tu moc není, na většině těch zbytků právě postavili ty zámky). Ve Fougéres-sur-Biévre i v Cheverny praktikují oblíbenou fintu, a protože nehodláme utrácet za každý zámek, vidíme oba jen přes plot (Cheverny skoro vidět ani není, a oba mi přijdou nic moc).

Chambord. Nejmonumentálnější z těch, které jsme viděli. Musel jsem s foťákem poodejít asi 200 metrů, aby se mi vešel do záběru.Prohlídka vnitřku by trvala zhruba půl dne, takže ji vynecháváme. A dokonce tu nejsou socky a očumovat zámek zvenčí vás nechají zdarma. Český skeptik by prohlásil, že jen proto, že jinak by museli oplotit dva kilometry čtvereční a kolem ještě postavit dost vysokou zeď, aby to monstrum nebylo vidět. Jenže oni tam tu zeď mají. Obepíná ne dva, ale deset kilometrů čtverečních přilehlých lesů i s vesnicí u zámku. Jenom nezavírají brány a nevybírají za vjezd.

Na cestě do Blois míjíme celkem pěkný zámek v Menars, stojící nad vodou na druhém břehu Loiry, a v zápětí ještě zbytky jakési série starých mostů přes Loiru a její zátopové území (mosty přes louky stojí, z toho přes Loiru zbyly už jen pilíře).

V Blois si zběžně prohlížíme kostel Sv. Mikuláše (pochmurný, nepřívětivý, uvnitř prázdný, lavice jen ve vzdálenější půlce kostelní lodi) a zámek (z každé strany je jiný, nejzajímavější na něm je dvoušroubovicové schodiště, které ovšem ani nevidíme, protože tam mají protičumilské závěsy). Na nádvoří před zámkem se z okna v patře jednoho domu vysunuje jakási pozlacená socha přes zábradlí. Pak se zase zasune a okno se zavře. Asi nějaká místní obdoba orloje, nebo co...

U auta jako obvykle zjišťujeme, že máme málo času, takže pátý cíl, zámek Chaumont, se rozhodujeme jen prohlídnout z druhého břehu Loiry (ve víře, že to stejně bude hezčí, než nakukovat přes zeď). Bohužel však na druhém břehu žádné parkoviště není a navíc jsou tam stromy, takže bohužel.

Zastavujeme ještě v Amboise, původně jsme se tu chtěli projít tak hodinku, ale z časových důvodů jen koukáme zdálky na zámek a pak pádíme dál (už je po půl šesté).

Na obchvatu Tours musíme prudce brzdit, protože v jednom ze dvou pruhů stojí auto a bliká. Když ho objíždíme, zjišťujeme, že tam stojí, protože telefonuje.

Do St-Brieuc přijíždíme ve tři čtvrtě na jedenáct.